10 Hyödyntäjäyhteisö asiakkaana

Luku10 Twitter (2).png

Jarkko Moilanen

Tässä luvussa käsitellään hyödyntäjäyhteisön (B2D, Business to Developer) erilaisuutta suhteessa perinteiseen kohdemarkkinaan eli digitaalisten palveluiden loppukuluttajiin. APIn hyödyntäjät eli kehittäjät vaativat omanlaisensa suoran ja myyntijargonista ja käytännöistä vapaan tavan asioida kanssanne. Yleensä dialogi hyödyntäjien kanssa kulminoituu kehittäjäkeskukseen (Developer Portal), jonka tavoite on auttaa hyödyntäjää ymmärtämään APIsi tuottama lisäarvo ja tarjota keinot nopeaan käyttöönottoon.

 

Yhteenveto

  • Jos haluat saada kehittäjät puolellesi, sytytä heidän intohimonsa ja luovuutensa, tue ja siloita heidän polkuaan sekä mahdollista business.

  • Hyödyntäjäyhteisön jäsenet ovat kiinnostuneita eri asioista ja omaavat erilaiset lähtökohdat.

  • Aika on arvokasta myös kehittäjille, ja kehittäjät ovat fiksulla tavalla laiskoja.

  • Koodaajien lisäksi sinun tulee ymmärtää heidän esimiehiään.

  • Pyri ymmärtämään hyödyntäjän arkea ja heidän ongelmiaan sekä luomaan niihin ratkaisuja.

  • Kehittäjän motiivien (sisäiset ja ulkoiset) ymmärtäminen on olennainen osa menestyviä rajapintoja.

 

Kiinnostuitko?